MEDITATIEVE YOGA |
Yoga wordt in de eerste plaats geassocieerd met fysieke oefeningen. Het grote succes van mindfulness toont de behoefte om een stap verder te zetten op de yoga-weg. Meditatie, zelfkennis en aandacht zijn al eeuwen het grootste onderdeel van de klassieke Yoga beoefening. Maar deze vormen waren ons in het westen niet zo bekend. Meditatieve yoga is een integrale vorm van yoga gebaseerd op raja en hatha-yoga. De fysieke oefeningen (hatha) en meditatie (raja) krijgen hierin beiden een plek. Het woord ‘yoga’ betekend in het Sanskriet verbinden, eenworden. Helen, heel worden, verbinden van de verschillende aspecten van het mens-zijn, fysieke, emotionele, mentale en zijns-dimensie. Door middel van houdingen, ademhaling, beweging, klank en meditatie openen de weg naar een diepe ontspanning, aarding, innerlijke structuur, evenwicht, centreren, kracht, innerlijke rust en naar het integreren van het fysieke, emotionele en mentale niveau, waardoor heelheid ontstaat, heling en bewust-Zijn. Wanneer de golvingen van de geest stilvallen in meditatie worden we ons bewust van onze ware aard, bewustzijn. De veelheid van het leven vraagt een rustpunt dat je overal kan meenemen diep in jezelf. Jouw lichaam wijst je de weg naar evenwicht in beweging en rust naar je dragende midden. Centrum van oorspronkelijke kracht met aardse stevigheid verbonden met ruimte en licht. Ademend Aanwezig Zijn in de spontane vreugde van de levensstroom. Voor wie: Deze vorm van yoga kan door iedereen beoefend worden. We beginnen met eenvoudige oefeningen, die het mogelijk maken om in contact te blijven met het lichaam en haar werking, vermogens en beperkingen te leren kennen en te genieten! Stap voor stap worden de oefeningen moeilijker op ieders eigen ritme. Er wordt op een manier gewerkt waarbij ieder haar/zijn eigen ritme trouw kan blijven op lichamelijk, emotioneel, mentaal en spiritueel niveau. Je komt voor ‘jezelf’ en neemt op wat bij je past op dat moment, de rest laat je los. Daardoor wordt deze yoga ook bij lichamelijke beperkingen of in perioden van moeilijk functioneren toegankelijk. Voor de meeste klachten of vragen heeft deze vorm van yoga een antwoord. Achtergrondfilosofie en werkwijze: Meditatieve yoga – Raja yoga – Hatha yoga Yoga wordt een ervaringswetenschap genoemd. Inzicht wordt niet via het intellect, maar via de ervaring overgedragen. Daarom de uitnodiging ‘kom yoga ervaren’. EEN WEG HET LICHAAM ALS POORT TOT EEN IN ERVARING GEGRONDE WIJSHEID Medtatieve yoga is een weg naar binnen. Wij zoeken ‘het’ meestal buiten onszelf. Yoga vertrekt van het inzicht dat alles wat je nodig hebt al in jezelf aanwezig is. Stap voor stap openbaard zich de wijsheid van je ‘Lichaam’. Het lichaam is ons wonderlijke instrument hier op aarde, jouw stukje levende aarde en materie. Het is als een muziek instrument zo fijnbesnaard, en wordt ‘veena’ genoemd. En als we dit instrument, goed verzorgen en subtiel leren stemmen, brengt het de prachtigste muziek voort. Innerlijke muziek…en ook in de buitenwereld biedt het ons zovele vermogens. ‘De grote wijsheid van het lichaam versus de kleine wijsheid van het verstand,’ zei Nietsche. Het is een micro-cosmos waarin het hele grootse heelal weerspiegelt wordt. In meditatieve yoga krijgen we de kans om van deze diepe luistertaak te ‘genieten’. ‘Eens zal de mens oneindig ver in de ruimte ontdekken dat stof en geest één zijn. Als hij diep genoeg had kunnen afdalen in zichzelf zou hij hetzelfde hebben ontdekt.’ (Einstein) We hebben de neiging om ons te identificeren met ons fysieke lichaam…We houden ons vooral bezig met de buitenkant..mooi, lelijk, sterk, te dik, te dun…Wanneer we onze aandacht naar binnen laten gaan, kunnen we ons ‘innerlijke lichaam’ gewaar worden. Het lichaam gaat dan vanbinnen voor ons open. Het is een lichaam van levensenergie en de poort van de vorm naar de ruimte, de stilte, naar aanwezig ‘Zijn’. Dit is je diepste identiteit..daar val je samen met jeZelf. EEN WEG HET LICHAAM ALS POORT TOT HET INNERLIJKE HEEL-AL ZIJN Lichaamsbewustzijn verankert je in het huidige moment, in het NU. En door de werking van de wijsheid van het lichaam toe te laten versterkt bovendien het immuunsysteem en het zelfgenezend vermogen van het lichaam. Het lichaam is als een gids, een vriend, die steeds bij ons is en al onze verhalen in haar celgeheugen opgeslagen heeft. Het lichaam spreekt de taal van het diepste zelf en openbaart haar boodschappen door signalen te geven. Zo begint de reis met je lichaam te bewonen met je aandacht. Luisterend, beadem je je lichaam van binnenuit. Tastend met je aandacht, met je adem je lichaam herontdekken als een prachtig kunstwerk, bespelen als muziekinstrument, een veena. ‘Hier in dit lichaam vind je de heilige rivieren je vind er de zon en de maan en alle pelgrimsoorden Ik heb nog nooit een verhevener tempel tegengekomen dan mijn eigen lichaam.’ (Saraha Doha) Yogatechnieken hebben een diepe uitwerking op de bloedcirculatie, spieren, spijsvertering, ontlasting, organen, zenuwstelsel, endocriene klieren, lichaamshouding, gewicht, energiehuishouding, vitaliteit, gevoelens en gedachten. Ze harmoniseren, stimuleren, versoepelen, regenereren, werken rustgevend, versterken en helen lichaam en geest. Raja Yoga is een yogaweg waar het fysieke aspect een onderdeel van uit maakt. In het Westen is het de meest gekende trede, als Hatha Yoga. De lichaamshoudingen, asana ‘ s worden in meditatieve yoga gezien als een middel, maar geen doel op zich. Asana wordt gezien als lichaamshouding, maar ook als emotionele, mentale en spirituele houding. In 200 voor Christus heeft Maharishi Patanjali deze klassieke yoga-weg, raja yoga genoemd, neergeschreven in de ‘ Yogasutra ‘ s ‘ . In dit werk geeft hij een overzicht van de vele yogawegen, waarvan hij de essentie weergeeft in een universele yoga-weg. Deze weg bestaat uit acht treden : yama, niyama, asana, pranayama, pratyahara, dharana, dhyana, samadhi. Raja yoga wordt de koninklijke weg genoemd. Het is een weg van transformatie, waarin het fysieke lichaam, het emotionele en het mentale lichaam (de mind), en het spirituele lichaam gezuiverd en geïntegreerd worden . De wervelingen van de geest, mentale en emotionele, worden vritti ‘ s genoemd. Het ‘ laten stilvallen van de wervelingen van de geest ‘ ; ‘ Yoga chitta vritti nirodha’, is de uitdaging om tot een diepe innerlijke rust te komen. ‘ Vanuit deze diepe innerlijke rust onthult de ‘Waarnemer’ zich en komt men tot besef van het ware ‘Zelf’. Dus in deze weg vindt men zowel de lichamelijke houdingen, asana (zoals in hatha yoga), als het energetische werking, pranayama. Het toepassen en integreren van Yoga in de praktijk van het dagelijkse leven, vinden we terug in yama, in uiterlijke houdingen en handelingen. En in nyama zien we de innerlijke houdingen en zelfonderzoek. Het meditatieve onderdeel vinden we terug in pratyahara betekend het terugtrekken van de zintuigen. In dharana gebeurd het bundelen van de aandacht in één gebied. Dhyana, meditatie, houdt het gevestigd blijven in één punt van aandacht in. En in samadhi ervaren we het samenvallen met het Zelf, het Bewust-Zijn. |